Atlantis Online
December 13, 2024, 12:18:28 am
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Ancient Crash, Epic Wave
http://www.iht.com/articles/2006/11/14/healthscience/web.1114meteor.php?page=1

Home Help Arcade Gallery Links Staff List Calendar Login Register  

Theory of the Earth

Pages: 1 2 3 4 5 [6] 7 8   Go Down
  Print  
Author Topic: Theory of the Earth  (Read 7215 times)
Mad Elf
Superhero Member

« Reply #75 on: May 17, 2009, 03:21:37 pm »

Footnotes
279:*  See Mr WHITEHURST'S Theory of the Earth.

279:†  The Chevalier de Dolomieu, in his accurate examination of Ætna and the Lipari islands, has very well observed the distinction of these two different species of lavas; but without seeming to know the principle upon which this essential difference depends. No bias of system, therefore, can here be supposed as perverting the Chevalier's view, in taking those observations; and these are interesting to the present theory, as corresponding perfectly with the facts from whence it has been formed. It will be proper to give the account of these in his own words. p. 280 La zeolite est tres-commune dans certains laves de l'Ethna; il feroit peut être possible d'y en recontrer des morceaux aussi gros que ceux que fournit l'isle de Ferroé. Quoique cette substance semble ici appartenir aux laves, je ne dirai cependant point que toutes les zeolites soient volcaniques, ou unies à des matieres volcaniques; celles que l'on trouve en Allemagne sont, dit-on, dans des circonstances differentes; mais je doit annoncer que je n'ai trouvé cette substance en Sicile, que dans les seules laves qui evidemment ont coulé dans la mer, et qui ont été recouvertes par ses eaux. La zeolite des laves n'est point une dejection volcanique, ni une production du feu, ni même un matiere que les laves aient enveloppée lorsequ'elles etoient fluides; elle est le resultat d'une operation et d'une combinaison posterieure, auxquelles les eaux de la mer ont concouru. Les laves qui n'ont pas été submergées, n'en contiennent jamais. J'ai trouvé ces observation si constantes, que par-tout où je rencontrois de la zeolite, j'étois sûr de trouver d'autres preuves de submersion, et partout où je voyois des laves recouvertes des dépôts de l'eau, j'étois sûr de trouver de la zeolite, et un de ces faits m'a toujours indiqué l'autre. Je me suis servi avec succes de cette observation pour diriger mes recherches, et pour connoitre l'antiquité des laves. Mineralogie de Volcans, par M. Faujas de Saint-Fond.  Here would appear to be the distinction of subterraneous lava, in which zeolite and calcareous spar may be found, and that which has flowed from a volcano, in which neither of these are ever observed.

--------------------------------------------------------------------------------
Report Spam   Logged
Pages: 1 2 3 4 5 [6] 7 8   Go Up
  Print  

Jump to: